‘Youthwashing’

Naast ‘whitewashing’ (iets goedpraten) en ‘greenwashing’ is er nu ook ‘youthwashing’. ‘Big oil’ bedrijven als BP en Shell ontwikkelen programma’s voor kinderen en bieden deze aan in het onderwijs om de fossiele industrie uit het kwade daglicht te halen. Shell doet dit in Nederland.

Sinds Greta Thunberg en andere kinderen zich zijn gaan inzetten voor het klimaat en tegen de opwarming van de aarde, beseffen fossiele bedrijven hoe belangrijk het is om kinderen op andere gedachten te brengen. Hun boodschap is: de fossiele industrie is goed en deze bedrijven hebben het goede met de wereld voor.

Waren fossiele bedrijven eerst bezig de klimaatcrisis te ontkennen, ze gaan nu een stap verder. In dit filmpje ondermeer een stukje toespraak hierover van Greta Thunberg.

De fossiele industrie doet naast ‘youthwashing’ ook aan ‘artwashing’, ofwel sponsoren van musea en aan ‘gaywashing’, sponsoren van ‘pride’ parades. U bent gewaarschuwd!

In het volgende filmpje bedanken Thunberg en David Attenborough elkaar voor hun inzet om de natuur te beschermen en verdere opwarming van het klimaat te voorkomen.

 

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Opvoedkunde, Persoonlijk en politiek, Psychologie en klimaat

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.