Zelfmoord Arthur Gotlieb III ‘Bezwaarschrift, of de afgang van de managersmentaliteit’

Dit had volgens Carel Peeters in Vrij Nederland de titel moeten zijn van het boek: Operatie ‘werk Arthur de deur uit’. Dagboek van een ongewenste werknemer.

Operatie ‘werk Arthur de deur uit’. Dagboek van een ongewenste werknemer, waarin de NRC-redacteuren Joep Dohmen en Jeroen Wester een groot deel van het zeshonderd pagina’s tellende Bezwaarschrift van Arthur Gotlieb publiceren, zou, naar analogie van Multatuli’s Max Havelaar, eigenlijk moeten heten Bezwaarschrift, of de afgang van de managersmentaliteit. De titel van Dohmen en Wester vestigt de aandacht te veel op Gotlieb, terwijl het accent ligt op de bedorven mores aan de top van de semi-overheidsinstelling. Het sobere, karaktervaste en met humor geschreven Bezwaarschrift is een aanklacht tegen list en bedrog aan de top van de NZa, de machiavellistische arrogantie, het gebrek aan menselijkheid, het hierarchie-fetisjisme, de slordigheid, de belangenverstrengeling, de zelfverwennerij en de plichtsverzaking. Daar werd Gotlieb de dupe van.

Deze recensie van het boek  staat in Vrij Nederland.

Te lezen valt hoe de managers van de NZa niks hebben met hetgeen zij managen, nl. de zorg en hoe zij wel iets hebben met bonussen, dure hotels, communicatietrainingen en een Sovjet-achtige cultuur van beoordeling van het eigen personeel.

Op een soortgelijke wijze proberen ook zorgverzekeraars zorg-verleners te beoordelen en te onderdrukken, is mijn beleving. In een door de VVD geregeerd land is vrijheid ver te zoeken en als je die vrijheid toch zoekt en vindt ‘wordt die duur betaald’.

Peeters gebruikt in het volgende citaat nog een keer de vergelijking met Multatuli’s boek: ‘Max Havelaar of de koffieveilingen der Nederlandsche Handelmaatschappij’:

Er ontstaat een Multatuliaanse groteske wanneer Gotlieb het beeld schetst van de zorg die besteed wordt aan de periodieke ‘beoordelingen’ van de medewerkers, compleet met formulieren met tientallen punten waarop men positief en negatief kan scoren. Deze periodieke beoordeling door de managers heet De Vlootschouw. De veelal academisch gevormde medewerkers worden tijdens deze schouw door hun managers beoordeeld, managers die veelal geen idee hebben wie ze beoordelen omdat ze niet of nauwelijks contact hebben gehad met hun medewerkers…

Net zoals naar voren kwam in het TV programma Zembla,  bevreemdt het Peeters dat de Commissie Borstlap rapporteert dat de managers van Gotlieb te weinig ‘signalen’ kregen van de problemen die hij had. Dit terwijl Gotlieb’s bezwaarschrift bol staat van bewijzen van het tegendeel.

De managerscultuur bij de NZa wordt uiteindelijk toch nog onterecht door de Commissie beschermd. Zie ook mijn twee vorige blogs over dit onderwerp. https://psychologenpraktijk.wordpress.com/2014/04/14/zelfmoord-arthur-gotlieb/ en https://psychologenpraktijk.wordpress.com/2014/09/10/zelfmoord-arthur-gotlieb-ii/

Bekijk ook de website van de Stichting Beroepseer waar een mooie brief aan Arthur staat.

En lees de column van Marc Chavannes: Gotlieb maakte MRI van de ‘zorgmarkt’.

 

3 reacties

Opgeslagen onder Persoonlijk en politiek

3 Reacties op “Zelfmoord Arthur Gotlieb III ‘Bezwaarschrift, of de afgang van de managersmentaliteit’

  1. Marijke

    Het boek ‘bobotaal’ kende ik nog niet, het fenomeen uiteraard wel. Bedankt voor de tip.

    Like

  2. Dankjewel Marijke

    Ontzettend jammer dat je hem jouw vragen niet meer stellen kunt.

    Ik heb wel eens gehoord dat leiders socio-pathisch kunnen zijn: pathologisch in sociaal opzicht. Je manager bedienen … alleen al het woord ‘bedienen’ stuit mij tegen de borst!

    Ook leerde ik dat adviseren een hinderpaal kan zijn in de communicatie. Dat je beter eerst kunt vragen of iemand advies wil.

    Over wollig taalgebruik gesproken; ben je het begrip ‘bobotaal’ al tegen gekomen? Kijk hier🙂

    Like

  3. Marijke

    Ik heb het boek uitgelezen. Blijven voor mij veel vragen over…..

    Hij meende zelf een goede tot heel goede medewerker te zijn, wat ik niet betwijfel. Had hij een specifiek idee waarom juist hij ‘gepakt’ werd om eruit te moeten? Hij beschrijft in het begin van zijn verslag, dat hij ideeën en tips gaf aan zijn meerderen, over hoe het beter en anders moest om problemen te voorkomen of de baas te blijven bij de NZa… maar helaas, daar houden meerderen doorgaans niet van. Ze houden er niet van dat je hen doorziet, en dat je gratis tips geeft over hoe het beter of anders kan. Is dat dan de enige reden waarom juist hij werd aangepakt en weggewerkt?

    En/of lukte het hem niet meer, door de werkdruk en het negeren, om gaandeweg dit proces te kunnen denken: ik had ook geen tips moeten geven… Had hij met dat besef het dan iets makkelijker naast zich neer kunnen leggen? Was DAT het wel of toch iets anders?

    Waarom gedragen de leidinggevenden zich zo bot, onfatsoenlijk en merkwaardig? Wat deze leidinggevenden doen leren ze m.i. vooral van elkaar. Bedrijfscultuur: wollig taalgebruik, negeren, onduidelijke boodschappen geven en ronduit liegen zoals zijn meerdere Auke in gesprek met Arthur zegt op blz. 196: ‘het onderwerp van aanpassingen in de GGZ komt ter sprake (…) Auke vertelt mij dat de meningen intern verdeeld zijn. Toch blijkt hij (Auke) de hogere leiding vrijwel blind te volgen. Op mijn (Arthur) vraag “kun je daar niet tegenin gaan?” antwoordt Auke stellig: “nee, want dan bedien je je manager niet goed”.'(!) En zulk onoprecht ‘bedienen’ deed Arthur niet…

    De goedbedoelde berichten van Arthur aan zijn managers, met de inhoud van ‘gratis advies’ zijn m.i. een heel belangrijke oorzaak dat juist hij eruit moest. Je moet je manager bedienen, door weer en wind, vals spelen hoort daar ook bij.

    Gaandeweg het hele boek blijkt dat de loyaliteit van Arthur richting de NZa groot is, te groot eigenlijk.

    Vroeg hij zich af waarom juist hij eruit moest? Of zag hij alleen nog maar dat dat gebeurde en probeerde hij fatsoenlijk te blijven? Daarover had ik wel met hem willen brainstormen…

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.